W ferie znalazłem trochę czasu i pozwoliłem sobie napisać artykuł o bossach. Temat ten zawsze mnie jakoś interesował, więc sam polowałem na różnych bossów. Nie opiszę tu jednak podstawowych informacji, jak hp, exp, czy loot z bossa, ale bardziej szczegółowe rzeczy ; )
Na początek pare słów o bossach:
Bossowie, to zazwyczaj lepsze wersje potworów, których reprezentują. Są jednak wyjątki: na przykład faraoni, czy Ferumbras, którzy nie mają 'gorszej wersji' swojego potwora. Pojawiają się dosyć rzadko, przeważnie w miejscach, w których jest więcej zwykłych potworów ich typu. Ich resp jest nieregularny, to znaczy nie jest powiedziane, ze pojawią się po serwer savie - można ich spotkać praktycznie o każdej porze. Tutaj też są jednak wyjątki, bo na przykład co Grorlam robi pod Thais, jeśli w okolicy nie ma ani jednego stone golema ?
Mają one też dosyć charakterystyczną cechę - można je lurować, a one nie znikną. Dlatego też często można zobaczyć Old Widow pod Dwarf Bridge. Z większości jednak możemy się spodziewać dobrego lootu, dlatego głównie te potwory są takie szczególne ; )
Apprentice Sheng - Najmocniejszy z bossów na Rookgardzie. Jest on uczniem mino maga, przebywającego głęboko w podziemiach rooka. Pojawia się czasami w pokoju obok samego mino maga, czyli w pomieszczeniu z questem na Carlin Sworda.
Sposób ataku:
Atakuje podobnie jak sam mino mag, chociaż o wiele lżej; inaczej pół rookgardu nie zdołało by go zabić ;) Ogólnie atakuje głównie z energy fieldów, ale potrafi uderzyć też z bliska. Summonuje również do 2 Hien, no i jest w otoczeniu minotaurów i wilków.
Taktyka:
W pojedynkę zabicie tego bossa jest bardzo ciężkie. Przede wszystkim trzeba pare osób do odciągnięcia minotaurów i pozabijania wilków. Reszta osób musi zająć się samym bossem, otaczając go i okładając ze wszystkich stron. Przydadzą się life fluidy, ale wszystko zależy też od ilości osób atakujących go. Można też pozbyć się ataku minotaurów lurując bossa do małego pomieszczenia na końcu komnaty, a wejście zastawić na przykład krzesłem.
Jak rozpoznać, że boss się zrespił?
Przy pojawieniu się Apprentice Shenga nie ma żadnego komunikatu. Zazwyczaj widać, że się zrespił po wejściu do pomieszczenia z nim, jeśli jest więcej minotaurów niż zazwyczaj, są hieny, lub oczywiście on sam ; )
Położenie:
Screeny:
Filmiki:
Tibia 7.92 http://www.tibicams.tibianetwork.com...ies/show/18998
Tibia 7.92 http://www.tibicams.tibianetwork.com...ies/show/18853
Brutus Bloodbeard - Jeden z bossów, którzy mogą się pojawić podczas najazdu piratów na Liberty Bay. Nie zawsze pojawia się akurat on - może to być inny z bossów piratów. Zabicie go jest opłacalne ze względu na loot: wypada z niego Brutus Bloodbeard's Hat potrzebny do addonu w Pirate Outfit Quescie.
Sposób ataku:
Brutus potrafi nas mocno upić, co często przeszkadza w ewentualnej ucieczce. Ponadto mocno atakuje z melee oraz throwing starów, a jest wspomagany przez innych piratów.
Taktyka:
Przydatny jest tutaj dwarven ring, ponieważ ten boss może nas mocno upić. Przy takich najazdach jest zazwyczaj dużo osób tym bardziej, że może się trafić dobry loot z bossów. Jeśli więc dookoła są osoby walczące z piratami, należy skupić się na samym bossie.
W innym przypadku trzeba pierw wybić wszystkich piratów z run GFB i zaatakować Brutusa.
Sorcerer/Druid powinien użyć mana shielda i zabić bossa jak najszybciej z SD i lecieć po loota.
Paladyn podobnie jak wyżej; uderza z SD i bolta. Jemu również może przydać się mana shield, chociaż zależy od levela.
Knight ma tutaj raczej najtrudniej, bo samemu ciężko mu będzie zabić tego bossa. Może mieć problem przede wszystkim z otaczającymi go piratami, więc powinien wybić je wszystkie z GFB, zanim zajmie się bossem. Jego samego atakuje oczywiście z melee pomagając sobie z Exori (w razie możliwości oczywiście exori gran).
Wszystkie profesje mogą też lurnąc sobie tego bossa na przykład pod latarnię morską w liberty bay, żeby ułatwić sobie walkę, wchodząc i schodząc ze schodów. Może tam jednak być pare innych osób, więc trzeba uważać, aby nikt nie 'ukradł' nam Brutusa ; )
Jak rozpoznać, że boss się zrespił?
Tutaj nie ma żadnych problemów, pojawiają się komunikaty:
Unknown ships are sighted south of Liberty Bay.
The ships that approach Liberty Bay from the south have raised the pirate flag! Hide or grab your weapons to fight.
Pirates are launching an attack on Liberty Bay! Hide or fight.
Pirates have invaded the fortress.
The ships that approach Liberty Bay from the south have raised the pirate flag! Hide or grab your weapons to fight.
Pirates are launching an attack on Liberty Bay! Hide or fight.
Pirates have invaded the fortress.
Położenie:
Screeny:
Filmiki:
Tibia 7.81 http://www.tibicams.tibianetwork.com...ies/show/12108
Deadeye Devious - Jeden z bossów, którzy mogą się pojawić podczas najazdu piratów na Liberty Bay. Nie zawsze pojawia się akurat on - może to być inny z bossów piratów. Zabicie go jest opłacalne ze względu na loot: wypada z niego Deadeye Devious' eye patch potrzebny do addonu w Pirate Outfit Quescie.
Sposób ataku:
Ten pirat walczy na odległość, może mocno uderzyć z throwing knifa. Może również się leczyć, chociaż robi to dosyć rzadko. Zanim jednak uda się nam go dopaść, będziemy musieli powybijać pełno innych piratów, którzy będą nas oblegać ze wszystkich stron.
Taktyka:
Bardzo przydatne jest tutaj GFB, ze względu na ilość piratów dookoła nas. Czasem ciężko będzie go dorwać, przed zabiciem ich wszystkich, dlatego dobrze jest atakować na odległość, żeby ktoś nam nie 'ukradł' w tym czasie bossa ; ) zazwyczaj dużo osób na niego poluje, więc należy zabić go jak najszybciej na przykład z SD.
Paladyni mają spory wybór. Jeśli uda się odlurować potwora, to można założyć shielda i używać e-spearów. Najlepszym wyjściem są oczywiście assassin stary - najmocniejsze a zarazem można używać tarczy. Jeśli jednak nie uda się bliżej podejść do bossa, to zakładamy kuszę i atakujemy z boltów (lub power boltów) i run, najlepiej SD. Przydadzą się też tutaj schody, lub depo, gdzie będzie można na przykład się uleczyć.
Knight najlepiej niech rozwala wszystko, co stanie na jego drodze, żeby dopaść Deviousa, nie zapominając o leczeniu się. Przydadzą się tutaj również runy ofensywne i oczywiście exori, żeby szybciej ubić tego bossa.
Jak rozpoznać, że boss się zrespił?
Tutaj nie ma żadnych problemów, pojawiają się komunikaty:
Unknown ships are sighted south of Liberty Bay.
The ships that approach Liberty Bay from the south have raised the pirate flag! Hide or grab your weapons to fight.
Pirates are launching an attack on Liberty Bay! Hide or fight.
Pirates have invaded the fortress.
The ships that approach Liberty Bay from the south have raised the pirate flag! Hide or grab your weapons to fight.
Pirates are launching an attack on Liberty Bay! Hide or fight.
Pirates have invaded the fortress.
Położenie:
Screeny:
Filmiki:
Tibia 7.81 http://www.tibicams.tibianetwork.com...ies/show/11275
Demodras - Boss dragonów i dragon lordów. Jeden z mocniejszych bossów dostępnych dla facc. Respi się w otoczeniu innych dragonów i dragon lordów - przy Ornamented Shield Quescie. Gdyby nie schody możliwe było by lurnięcie go nawet pod dwarf bridge, chociaż niewiele osób chciało by to zrobić, ze względu na cenny loot z niego. Normalnie loot jest podobny, jak z dragon lorda, ale dodatkowo zawsze wypada dragon claw potrzebny do addona. Dziwne jest tylko, że jego łapa jest zielona, chociaż cały smok jest czerwony ; )
Sposób ataku:
Demodras walczy bardzo podobnie, jak dragon lord. Atakuje oczywiście z melee, rozrzuca dookoła siebie fire fieldy (czyli używa większej fire bomby), używa great fireball i najmocniejszego ataku - fire wave. Może również przywoływać dragony, czego inne smoki nie robią. Mimo, że walczy podobnie jak dragon lord, to nie znaczy, że z podobną siłą. Będziemy od niego obrywać o wiele więcej, więc najbardziej śmiertelne będzie combo w jego wykonaniu.
Taktyka:
Zabijamy go tak, jak inne dragon lordy, pamiętając, że jest on od nich silniejszy. Po zimowym update pokonanie go stało się prostsze - dodano żywioł lodu, na który smoki są wrażliwe. Zanim jednak zaczniemy polowanie trzeba sobie załatwić solidnego blokera - bez niego jest bardzo ciężko.
Sorcerer/Druid raczej sam nie zabije, tym bardziej, że nie można go już ropać poziom wyżej. Może niby próbować go zabić, ale będzie to niewyobrażalny waste i ryzyko śmierci, a osoba polująca na niego powinna sobie zaprzyjaźnionego knighta załatwić bez kłopotu. Sam mag jako shooter nie powinien zapominać o runach z żywiołu lodu, przede wszystkim Avalanche (uderza obszarowo, więc wszystkie smoki w okolicy oberwą). Nie należy też zapominać o exori frigo i różnych wave na tego potwora.
Paladyn również z blokerem jest w stanie coś zdziałać na tym potworze. Konieczne są jednak do tego assassin stary (w innym wypadku kusza i power bolty) oraz podobnie jak wyżej - Avalanche.
Knight ma tutaj chyba największą szansę zabicia go solo. Potrzebowałby tutaj broni dwuręcznej (wtedy częstsze leczenie, ale szybsza śmierć Demodrasa), oraz run Explo i manafluidów na częste użycie czaru Exori. Najlepiej jest jednak, jak wspominałem, zabicie go w pare osób, a rycerz będzie tutaj blokerem. Każda osoba, która wybiera się na takiego potwora wie też pewnie jak się zachowywać w towarzystwie innych smoków i w tym przypadku jest podobnie. Przede wszystkim stać na ukos od jego twarzy, aby uniknąć ataków z fire wave, a zarazem starać się by smok był skierowany w przeciwną stronę od shooterów, w końcu to nie ich śmierci chcemy ; )
Jak rozpoznać, że boss się zrespił?
Przy respie Demodrasa nie ma komunikatów, ani nie można się wylogować przy jego respie, by wlogowywać się co jakiś czas i sprawdzać, jak przy niektórych bossach. Jedynym wyjściem jest sprawdzanie co jakiś czas tej jaskini na PoHu i przekonanie
się samemu, czy boss się zrespił. Będziemy to wiedzieli niestety tylko wtedy, kiedy go zobaczymy ; )
Położenie:
Screeny:
Filmiki:
Tibia 7.9 http://www.tibicams.tibianetwork.com...ies/show/15788
Tibia 7.92 http://www.tibicams.tibianetwork.com...ies/show/19459
Dharalion - boss elfów. Można go spotkać w Shadowthorn na Time Ring Quescie. Dosyć często zabijany, ponieważ znajduje się w miejscu, gdzie expi dużo osób. Nie jest bardzo mocny, ale dla niższych leveli może być problem z zabiciem całego jego towarzystwa, czyli wielu Arcanistów, Scoutów, Demon Skeletonów i Ghouli. Wypadają też z niego dosyć kosztowne i rzadkie rzeczy, takie jak Cornucopia, Golden Goblet, czy Yellow Gem.
Sposób ataku:
Atakuje bardzo podobnie jak Elf Arcanist, ale oczywiście mocniej. Uciążliwe są demon skeletony, które może przywołać, te jednak można 'oszukać' czarem na niewidzialność/stealth ringiem. Ponadto atakuje z SD i strzał oraz odbiera manę. Jest też wspomagany przez resztę potworów z tego pomieszczenia.
Taktyka:
Jak już napisałem, przyda się tutaj niewidka, jeśli demon skeletonów jest dużo. Najlepiej też nie oddalać się od schodów, żeby nie przyszło więcej potworów z tyłu pomieszczenia. Niższe levele, które zadają mniejsze obrażenia mogą mieć też problem z dobiciem tego bossa, ponieważ może mocno się leczyć. Trzeba też zadawać tylko obrażenia fizyczne - energia, ogień, czy poison nie będą na niego działać.
Sorcerer/Druid na manashieldzie wchodzą do pokoju i strzelają z run SD, zanim pojawi się reszta potworów. Elfy Scouty i ghoule można wybić z GFB, resztę z Explo/SD, lub po prostu zignorować i po zabiciu Dharaliona wziąć loota i zwiać.
Paladyn na niższym levelu używa manashielda, żeby nie zginąć od combo. Będzie musiał jednak często używać manafluidów, bo bez blokera i tarczy hp będzie szybko spadało. Jemu niewidka też się przyda i tak jak wyżej - GFB na scouty i ghoule, na bossa i arcanistów bolt + SD/Explo. Używanie Royal Spearów, czy E-Spearów nie ma większego sensu - będziemy musieli podejść aby go trafić, a to przyniesie nam większe straty od używania boltów.
Knight będzie miał tutaj największy problem, bo ten boss walczy z daleka, a jeśli będzie się go gonić, to wyjdzie jeszcze więcej potworów. Jeśli więc nie ma się tutaj shootera, to lepiej być dobrze zaopatrzonym w Explo i life potiony. Najlepiej postarać się wyeliminować potwory walczące z bliska, po czym podbiec i szybko ubić nasz cel, przy okazji używając czaru exori (lub exori gran), po czym uciec.
Jak rozpoznać, że boss się zrespił?
Przy respie Dharaliona nie ma żadnych komunikatów. Nie wydaje też głośnych dźwięków, żeby bez wchodzenia do pomieszczenia można było się do wiedzieć o jego zrespieniu. Jeśli chce się na niego polować, jedynym wyjściem jest sprawdzanie co jakiś czas, czy po wejściu do jego pokoju, nie oberwiemy nagle od bossa ; )
Położenie:
Screeny:
Filmiki:
Tibia 7.6 http://tibicams.tibianetwork.net/en/movies/show/7378
Tibia 7.81 http://www.tibicams.tibianetwork.com...ies/show/12848
Dracola - boss Undead Dragonów. Jeden z bossów w pits of interno queście, czyli żeby go zabić trzeba mieć conajmniej 80 lvl. Pojawia się bardzo rzadko w komnacie Ashfalora w siedzibie Ruthless Seven. Podobnie, jak z innych bossów w PoI, wylatuje z niego tylko jedna rzecz - w tym przypadku jest to Dracola's Eye. Nie wiadomo, do czego te oko służy, możliwe, że będzie niedługo wykorzystane do jakiegoś addona, czy innego questa.
Sposób ataku:
Dracola jest o wiele mocniejszą wersją Undead Dragona. Sam Undead Dragon jest mocny i ciężki do pokonania, więc ten boss jest biegającą masakrą. Atakuje z bliska, mocnymi atakami melee. Ma też szereg różnych wave i strzałów, za pomocą których może zafundować nam potężne combo. Posiada, tak jak zwykły dragon, fire wave (chociaż o wiele mocniejsze), ale również wave z poisonu i czegoś w rodzaju dymu. Ten ostatni wave jedynie wygląda jak dym, bo gdy czymś takim oberwiemy, zaczynamy... tonąć. Pojawia nam się znaczek, tak jakbyśmy się palili, lecz jest to ten sam, gdy ściągniemy helmet of deep na calassie. Będziemy tak przez jakiś czas obrywać po 20hp, aż w końcu 'tonięcie' ustanie. Boss ten może również strzelać z posion i 'dymowego' pocisku, tak jak dragon z fire balla. Dodatkowo może odbierać nam mane i hp. Nie wykluczone, że pojawia się, lub summonuje przy sobie więcej undead dragonów.
Taktyka:
Tak jak u wszystkich bossów w PoI - przede wszystkim trzeba odciążyć blokera, który pierwszy wszedł do teleportu i spotkał tego bossa. W pojedynkę nie będzie miał szans go zablokować, ponieważ na wejściu będzie musiał zmierzyć się z samym bossem i Lichami, Undead Dragonami i możliwe, że Demonami, jeśli przyjdą z sąsiedniego pomieszczenia. Może być ich sporo, więc inni blokerzy powinni za pomocą czaru 'exeta res' odebrać mu po pare potworów, zanim będzie za późno. Następnie skupiamy sie oczywiście na samym bossie, strzelając najlepiej z SD/Explo + ewentualnie takie czary, jak great energy beam, czy energy wave. Jeśli potworów jest dookoła naprawdę dużo, a jest to server no-pvp, to mag może się posłużyć czarem Ultimate Explosion (na pvp jest niebezpiecznie, chyba, ze ekipa jest na to przygotowana). Niektórzy członkowie grupy walczące w tym pomieszczeniu mogą leczyć blokera/blokerów, żeby nie padli od nagłego combo. Przydatny jest też tutaj leczące, spontaniczne czary druidów.
Jak rozpoznać, że boss się zrespił?
Nie da się ustalić, że boss się zrespił, bez zobaczenia go. Nie ma żadnych wiadomości ani sygnałów o jego pojawieniu się.
Położenie:
Pits of Inferno quest, komnata Ashfalora.
Screeny:
-
Filmiki:
-
Evil Eye - boss beholderów. Jego respawn jest w Hellgate, tam gdzie jest największy chyba resp beholderów i elder beholderów. Nie ma z niego zachwycającego loota - jest podobny, jak z elder beholdera, chociaż częściej mogą wylecieć dobre itemy, niż z samego eldera. Mimo wszystko jest dosyć mocny, szczególnie ze względu na jego summony i wiele innych elder beholderów otaczających go. Nie zawsze można sobie poradzić, jeśli wejdziemy w taki duży respawn.
Sposób ataku:
Ma podobne ataki jak beholder, czyli pojedyncze ale mocniejsze ataki z ognia, poisonu, energii, czy 'gwiazdek'.Strzela również z poison wave i podobnego wave, który ma hydra, ale ten odbiera nam manę (w dosyć dużych ilościach). Summonuje też dużo demon skeletonów i ghostów, oraz paraliżuje - to często powoduje śmierć, kiedy zostaniemy sparaliżowani, a w tym czasie otoczą nas summony i zaatakują inne elder beholdery. No i pojawia się razem z wieloma innymi elderami. Są one wszystkie bardzo blisko siebie, więc bez GFB jest ciężko.
Zakładki